Cookies på Dr. Oetkers website

Vi bruger cookies på hjemmesiden for at forbedre vores indhold, og for at hjælpe os og vores partnere med at forstå hvordan du bruger hjemmesiden. Din videre færden på denne hjemmeside (ved at klikke og scrolle) eller fjernelse af denne cookie-notifikation anses som samtykke til brugen af cookies. Klik dig videre og læs vores cookie- og privatlivspolitik for mere information om cookies og hvordan du sletter dem.

Ris a la mande på mange måder

Juleaften handler for de fleste voksne især om den skønne julemad og særligt den traditionsrige dessert er noget, som mange ser frem til med ekstra forventning. I mange danske hjem serveres den klassiske risalamande. Navnet på risdesserten fyldt med vanilje, mandler og rigeligt flødeskum, serveret med kirsebærsauce, lyder grangiveligt fransk, men desserten stammer faktisk fra Danmark og findes kun her. Navnet og desserten blev opfundet af en kok på det 5-stjernede københavnske hotel, D’Angleterre, i 1800-tallet. 1800-tallets københavnske konditorier fandt generelt megen inspiration i det franske på den tid, og klassiske konditorkager som Napoleonskagen og Sarah Bernhardt blev også opfundet i København i samme tidsperiode.

Find mandlen: Noget af det bedste ved en klassisk risalamande er legen om at finde mandlen. Den sjove leg består i at gemme én hel afhindet mandel i serveringsskålen og så lade alle gæsterne spise op, indtil det til sidst afsløres, hvem der har fundet mandlen, og mandelgaven kan overrækkes.

I en tid hvor mange traditioner brydes, er der også mange, der bliver både hædret og nyfortolket. Herunder finder du både en lækker opskrift på klassisk risalamande og nyfortolket risalamande på 2 måder: Risalamande cheesecake med bund af vaniljekranse og kirsebærsauce på toppen – perfekt til at medbringe til decembers mange julefrokoster, eller hvad med de imponerende Risalamande Julekugler – fyldt med risalamande mousse og en kerne af kirsebærsauce, overtrukket med den smukkeste blanke glaze og pynt af modelleringschokolade.

Uden husblas? Det er faktisk muligt at erstatte husblassen i de to ovenstående opskrifter med det veganske alternativ Vegegel, hvis ikke man ønsker at spise en svinebaseret gelatine, og dermed lave en vegetarisk version af Risalamande Cheesecake.

Opskrift på risengrød

Basen for risalamande er risengrød. Der er mange traditioner omkring risengrød, men grøden som er kogt på grødris og mælk serveres som oftest ved juletid. I nogle familier spises den som optakt til  juleaften, lillejuleaften, og i nogle familier spiser man risengrød som forret, inden julemiddagen. Denne tradition stammer fra gammel tid, hvor man ofte fik grød for at fylde maverne, inden de dyre kødretter blev serveret.

Risengrød kan tilberedes ved kogning direkte på komfuret, men den kan også tilberedes i ”høkasse”: i dag bruger mange sengen til at koge risengrød. Når gryden pakkes ind i rene viskestykker og dyner, så fungerer sengen som en gammeldags høkasse og holder grøden varm, så den koger videre uden at mælken brænder på i gryden og samtidigt spares energi.

Risengrød kogt på komfur (4 portioner):

Ingredienser: 3 dl vand, 200 g grødris, 1 liter sødmælk, evt. ½-1 tsk salt (undlades hvis grøden bruges til risalamande)

Tilberedning: Kog vandet op i en stor, tykbundet gryde. Tilsæt grødris under omrøring og kog under stadig omrøring, indtil vandet er næsten fordampet. Tilsæt mælken lidt efter lidt, imens der stadigt røres. Når al mælken er tilsat, skrues der ned på lavt blus, og grøden koges videre under stadig omrøring i ca. 30 minutter, indtil risengrynene er møre og grøden cremet og blød. Bliver grøden for fast, tilsættes evt. lidt ekstra mælk eller vand.

Lav gerne en stor portion risengrød den 23. december og del den i to, den ene del gemmes i en lukket beholder til den 24. december, og den anden smages til med salt og spises lun med kanelsukker og en stor smørklat.

Risengrød kogt i sengen (4 portioner):

Brug samme opskrift som ovenfor, men når al mælken er tilsat og grøden netop er bragt i kog, slukkes der for blusset og grydelåget lægges på. Gryden, gerne med en bordskåner under, pakkes ind i et rent viskestykke/håndklæder og bæres ind i sengen, hvor den placeres oven på dynen, og pakkes ind i dynen.

Grøden er nu færdig efter 1½-2 timer, men kan også sagtens stå fra morgen til aften. Når gryden pakkes ud igen, røres den igennem og sættes tilbage på komfuret for et kort opkog. Såfremt grøden er meget fast tilsæt evt. lidt ekstra mælk eller vand.

Risengrød uden komælk:

Nogle personer er laktoseintolerante og spiser derfor kun laktosefri mælkeprodukter, andre ønsker blot at undgå mejeriprodukter generelt, fx hvis man er veganer, det betyder dog ikke, at man skal undvære den elskede risengrød eller risalamande. Tilbereder man risengrød med laktosefri mælk vil opkogningsprocessen give grøden en svag rosa tone. Det skal man ikke blive bekymret over, da grøden smager fuldstændig som på klassisk komælk. Man kan også sagtens lave risengrød med plantemælk og derved få et både laktosefrit og vegansk alternativ. Her vil man erstatte komælken med enten mandelmælk eller sojamælk. Til vegansk risalamande kan man tilsætte kold pisket sojafløde som alternativ til piskefløde.